|
Hochverehrter Herr Prof. Gödel,
[Günther says he is enclosing two publications, Günther 1957 and 1957a. Brief remarks about the former and about cybernetics.]
Aus diesem Grunde kann auch - wie ich in meiner zweiten Beilage dem "Bewusstsein der Maschinen",[] ausgeführt habe - die Kybernetik nicht mehr zureichend mit den zweiwertigen Mitteln der Aristotelischen Logik interpretiert werden. Denn wenn der Mensch heute allmählich beginnt seine Bewusstseinsfunktionen in einem electronic brain abzubilden, dann ist als Grundkategorie wieder das Phänomen der Reflexion involviert durch die jetzt entstehende Frage: wie unterscheidet sich eine "Bewusstseinsanalogie" im Mechanismus von dem Selbstbewusstsein, dass sie produziert. In diesem Sinn ist die Kybernetik die erste konsequente nicht-aristotelische Technik und dementsprechend nur mehrwertig analysierbar.
[Says that the revised first volume of his book (i.e. Günther 1959) is being reviewed by the Deutsche Forschungs-Gemeinschaft]
|
|
[Günther says he is enclosing two publications, Günther 1957 and 1957a. Brief remarks about the former and about cybernetics.]
For this reason too - as I explained in my second supplement to the "Bewusstsein der Maschinen"[ a] - cybernetics cannot any longer be interpreted adequately with the two-valued means of Aristotelian logic. For, if today man begins gradually to map the functions of his consciousness in an electronic brain, then the phenomenon of reflection is again involved as a fundamental category through the question that now arises: How is the "analogy of consciousness" in a mechanism distinguished from the self-consciousness that produces it? In this sense cybernetics is the first consistent non-Aristotelian technique and accordingly only analyzable in many-valued [logic]. -
[Says that the revised first volume of his book (i.e. Günther 1959) is being reviewed by the Deutsche Forschungs-Gemeinschaft.]
|